2015/08/15

[Android][Wear]リリースパッケージはモバイルとセットで

Android Wear対応のアプリをGoogle Playにリリースしたら、Googleからこんなメールが来ました。

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Hello,

Thanks for submitting your app for Android Wear. This is a notification that your app, Fairy in a watch, with package name com.nag.android.fairyinawatch, has not been accepted as an Android Wear app on Google Play.

Version Name: 1.0.0
Version code: 1
Production track: PRODUCTION

REASON(S) FOR EXCLUSION:


-Your app does not have Android Wear functionality that’s visible to the user.

If you’re adding wearable features to notifications, make sure that they are triggering when appropriate.

If you’re building a wearable app, there may have been issues packaging it. Be sure to:
- Include all the permissions declared in the manifest file of the wearable app in the manifest file of the mobile app. For example, if you specify the VIBRATE permission for the wearable app, you must also add that permission to the mobile app.
- Ensure that both the wearable and mobile APKs have the same package name and version number.
- Sign your app.
- Test your app on a variety of different Android Wear devices and configurations.

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私のアプリはWear上だけで動くものなので、Wearのapkをアップしていましたが、それを指摘されたようです。
エミュレータでは普通に動いていたのでなにも疑わなかったのですが、Wearアプリはモバイルアプリのセットとしてリリースしなければならないのですね。
Wearデバイスが直接Google Playに接続できない都合なのだと思います。
確かにWearはモバイルのサブ端末としてデザインされた側面が大きいとは思いますが、私のように単体で動くアプリだって用途にはあるはず、どんなものなんですかね。

仕方がないので、なにもしないモバイル用のアプリを作って、WearアプリをDependencyに加えてリリースパッケージを作りました。
実際にはAndroid Studioでプロジェクトを新規作成するときにPhoneとWearの両方にチェックを入れて作れば勝手に紐づけてくれるので何の手間もありませんでした。

私のアプリは何のPermissionも要求しないものでしたが、Permissionが必要なアプリの場合はダミーのモバイルアプリにも同じPermissionをつけなければならないようです。

またGoogleさんに怒られるかもしれませんが、無料でチェックしてくれてると思えば便利なものです。

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